Маркетплейси та конструктори договорів. Майбутнє без юристів?

24.06.2021 10:50

Не секрет, що зараз цифровізація впроваджується у всіх сферах людського життя задля автоматизації та спрощення стандартних рутинних процесів. Це явище не могло оминути й сферу юридичних послуг. Якщо зараз компаніям досить складно обходитися без юристів, оскільки їх кваліфікована допомога необхідна на усіх етапах діяльності, то в майбутньому спостерігається тенденція до спрощення цієї системи і заміни людської праці штучним інтелектом. Однак не завжди розробка та інтеграція в діяльність індивідуальних програмних комплексів є доцільним та фінансово виправданим для дрібних підприємств рішенням. Тому з’явилася потреба в універсальних цифрових продуктах та платформах, які стануть своєрідним “юридичним консультантом” онлайн. Прикладами таких сервісів є готові бази та конструктори договорів, а також платформи нового формату — юридичні маркетплейси. Вони не тільки дозволяють знайти та завантажити договір будь-якого типу, а й створити персоналізований документ чи отримати послугу позаштатного юриста.

 

Які вектори розвитку digital-сервісів існують в галузі права?

 

бази договорів

 

Автоматизація стандартних процесів в сфері офіційних послуг.

Юридичний документообіг передбачає не лише створення договору. Існує величезна кількість юридичних процедур, які доводиться проходити будь-якому бізнесу на різних етапах функціонування. Це стосується подання заяв до державних органів, отримання дозволів та ліцензій, реєстрація товарних марок, підготовка позовів, типових договорів, звітування тощо. Для прикладу, українські користувачі мають можливість користуватися  сервісом електронного документообігу “Вчасно”. Він дозволяє завантажити та створювати документи різних типів, накладати ЕЦП, надсилати їх іншим користувачам. Система забезпечує зберігання документів компанії впродовж 3-х років на захищеному хмарному сховищі Amazon.

 

Створення маркетплейсів для взаємодії компаній з юристами.

Подібні платформи дозволяють організації зекономити на введенні в штат юриста на постійній основі і в той же час в необхідний момент отримати кваліфіковану допомогу з будь-якого питання. Не існує чітко визначеного алгоритму роботи юридичних маркетплейсів. Система одних передбачає створення запиту замовником і вже за визначеними в ньому вимогами підбір фахівця. В іншому випадку компанія отримує право самостійно обирати спеціаліста серед тих, які відгукнулися на проєкт. Функціонал подібних сайтів може передбачати перевірку фахівця (його реєстраційні дані, наявність диплома та свідоцтва на право зайняття адвокатською діяльністю), ранжування спеціалістів за досвідом, рейтингом, відгуками тощо.

Певні сервіси мають чітку схему надання послуг з визначеною їх вартістю. Отримання консультацій, створення документу, перевірка договору та розрахунки за послугами відбуваються виключно в межах платформи. Інші ж працюють за принципом «біржі», де виконавець та замовник знаходять один одного. Дохід такого маркетплейсу становлять комісійні.

Прикладом подібних платформ є theDoc. – найбільший маркетплейс договорів в Україні. Окрім величезної бази готових договорів (понад 500 документів), що покриває практично всі сфери діяльності (сімейні, земельні, цивільні, господарські та трудові відносини та ін.), theDoc. пропонує допомогу фахівців для перевірки договорів, отримання юридичних консультацій та розробки індивідуальних договорів. Основними цінностями таких сервісів є зручність у користуванні, швидкість роботи системи та простота інтерфейсу.

 

Розробка конструкторів для систем документообігу.

Впровадження програмних технологій дозволяє створювати типові документи шляхом заповнення їх основних розділів. Щобільше, основна інформація може зберігатися у системі і автоматично підтягуватися з бази даних у відповідні поля (реквізити установи, список контрагентів, підтвердні дані про діяльність). Шаблон договору формується за принципом анкетування. Користувач дає відповіді на запропоновані запитання, програмні алгоритми пропонують наступні можливі варіанти для моделювання ситуації. Чим довший чек-лист пропонується клієнту, тим складніші програмні процеси закладено в систему і тим більша ймовірність конструювання персоналізованого документа. Проте програма не може передбачити усі можливі нюанси співпраці, особливо якщо це стосується нетипових чи спірних ситуацій. У випадку ж з маркетплейсами кожне питання, пункт договору вивчаються та аналізуються живим фахівцем, клієнт отримує індивідуальне професійне обслуговування.

Застосування IT-технологій у сфері legaltech дозволяє значно спростити вирішення багатьох завдань:

  • делегування програмам виконання рутинних стандартних процесів (заповнення реквізитів, систематизація документів, ведення бази партнерів тощо);
  • економія коштів на утримання великого штату юристів;
  • здійснення контролю за дотриманням договірних умов.

 

Розуміючи важливість автоматизації типових процесів, компанії створюють власні продукти з урахуванням  індивідуальних особливостей діяльності. Український legaltech стартап AxDraft займається розробкою програмних продуктів для компаній з усього світу. Так, аналіз впровадження автоматизованої системи холдинговою компанією ДТЕК показав, що розробка та затвердження складних договорів потребує у 8 разів менше часу, середній показник тривалості обробки документу знизився з 60 хв до 9,25 хв. Інтеграція програмного комплексу дозволила компанії щорічно заощаджувати понад 3 млн доларів.

 

Щодо загальнодоступних сервісів, то значна частина з них наразі знаходиться на етапі «зондування ґрунту» та пошуку оптимальної системи роботи. У своєму інтерв’ю для інформаційного агентства “Главпост” експерт у сфері цифровізації юридичної сфери Ірина Марчук, засновниця theDoc. зазначила:

“Legal Tech сприяє зниженню вартості юридичних послуг шляхом залучення штучного інтелекту і автоматизації деяких юридичних процесів. Це еволюційний процес розвитку правової сфери. Окрім того, онлайн сервіси будуть, в кінцевому результаті, заощаджувати клієнту не лише кошти, а й час”.

В українському просторі вже існують автоматизовані сервіси у сфері права. Для вітчизняних підприємств вони можуть бути дієвим інструментом для організації правової роботи, оскільки міжнародні маркетплейси не враховують усі норми та особливості національної (а тим паче місцевої) законодавчої системи. І хоча в Україні представники Legal Tech вийшли на ринок трохи понад 5 років тому, вони вже створили декілька достойних продуктів для автоматизації юридичних процесів. Серед найпопулярніших OpendatabotLegalalarmAxDraftPatentBotперший юридичний маркетплейс TheDoc.

Завантажуйте потрібний договір коли завгодно, де завгодно та для чого завгодно.

Знайти договір!