Як правильно укласти договір?

14.07.2021 09:34

Порада № 1. Ділимо договір на дві частини (договір + додаток)

Якщо ви використовуєте типові (шаблонні) договори зі своїми клієнтами або контрагентами, то обов'язково поділіть ці договори на дві частини. Перша частина - це власне сам договір. У ньому повинні бути прописані пункти, які є універсальними для всіх ваших клієнтів або контрагентів, тобто положення, які для них однакові. А друга частина - це додаток до договору. Якраз в додатку ви фіксуєте індивідуальні умови взаємовідносин з вашим клієнтом (стороною договору). Це дуже сильно допомагає оптимізувати процес укладення договору. Тому що під час підписання самого правочину, ви працюєте не з величезним договором (на 7-10 сторінок), а працюєте з невеликим додатком на 1-2 сторінки. Вказуйте обов'язково, що цей додаток є невід'ємною частиною договору або додатковою угодою до договору. Тобто, незважаючи на те, що вона називається «додаток», це все одно частина того договору (правочину), яку підписуєте зі своїм клієнтом (стороною договору).

Також робите в самому договорі застереження про те, що цей додаток має юридичний пріоритет над самим договором. Тому, якщо в додатку будуть вказані якісь пункти, які суперечать положенням договору, то ці пункти повинні мати вищу юридичну силу. Оскільки ви їх прописали під конкретного клієнта. Відповідно, застосовувати до клієнта загальні правила немає сенсу, тому що з цими загальними правилами ви не працювали під час укладання договору.

 

Порада № 2. Підписуйте кожну сторінку договору

Чому це важливо? Ви, звичайно, можете підписати саму останню сторінку договору. Так робить сьогодні переважна більшість підприємців. Але при цьому ви допускаєте таку ситуацію, коли у вас перші 5-7 сторінок можна просто вирвати з договору, розшити документ і, відповідно, вписати будь-які умови, які недобросовісний контрагент забажає. Ви не повинні допускати такої ситуації. Тому підпис на кожній сторінці договору дає вам юридичну безпеку від підробки.

Для того, щоб оптимізувати процес підписання кожної сторінки договору, ви попередньо в Word можете використати колонтитули. Відповідно, у вас на кожній сторінці будуть реквізити з найменуванням продавця або покупця, замовника або виконавця тощо. І прямо на цих реквізитах ви зможете розписатися.

 

Порада № 3. Включайте розшифрування підпису

Хоча б в кінці кожного договору обов'язково включайте такий реквізит як розшифрування підпису. Багато хто думає чомусь, що розшифровка підпису це той реквізит, який дозволяє ідентифікувати того хто підписав договір, тобто ви бачите підпис і його розшифровку. У розшифровці, як правило, закладена прізвище, ім’я, по-батькові якоїсь людини і, відповідно, з цих даних розумієте хто підписав договір. Але насправді функція у розшифровці зовсім інша. Саме за допомогою розшифровки підпису та почеркознавчої експертизи можна визначити, яка конкретно людина підписала договір. Іншими словами, сенс її не в тому, щоб показати прізвище, ім’я та по-батькові підписанта, а сенс в тому, щоб експерт зміг зрозуміти, що ось ця конкретна особа підписала договір.

Це важливо в тих випадках, коли ваш контрагент з якоїсь причини буде заперечувати підписання ним договору. Якщо по самому підпису експерт не завжди може зрозуміти, що саме ця конкретна людина підписала якийсь документ, то по розшифровці експерт це зробить практично з 100% вірогідністю. Тому що він під потужним збільшенням переглядає кут нахилу, який для кожної людини є практично унікальним.

Крім кута нахилу, звичайно, аналізуються також інші параметри, але в будь-якому випадку всі ці параметри збираються при послідовному написанні якихось букв. Бажано вказувати розшифрування підпису на всіх сторінках.

 

Порада № 4. Нумерація вашого договору

З одного боку, це зручно, а з іншого боку, дає захист від підробок. Що буде якщо не пронумерувати сторінки договору? Припустимо, ви скористалися другою порадою і підписали кожну сторінку договору. Припустимо, також, що цей договір у вас роздрукований не за допомогою двостороннього друку, а за допомогою одностороннього, тобто на зворотному боці аркуша немає ніякого тексту (порожній простір).

У цьому випадку у недобросовісного контрагента навіть незважаючи на те, що ви підписали кожну сторінку, з'являється можливість на зворотному боці аркуша роздрукувати ті умови, які можуть бути вигідні контрагенту і абсолютно невигідні для вас. Можете, до речі, на зворотному боці в таких випадках ставити великий прочерк або велику букву Z. Але це, як і в випадку з відсутністю нумерації сторінок може бути визнано поганим тоном.

 

 Порада № 5. Застереження про електронний документообіг

Якщо ви підписуєте договір по електронній пошті і в подальшому допускаєте обмін документації в електронному вигляді, то в цьому випадку вкажіть мінімум два застереження. По-перше, що ви допускаєте обмін електронною поштою і, по-друге, зазначте конкретні адреси електронної пошти, на які буде спрямовуватися юридична документація. В цьому випадку несумлінний контрагент може заявити про те, що ні сам договір, ні документи, якими обмінювалися в процесі взаємин не мають юридичної сили. Бо, начебто, договір містить застереження про електронний документообіг, але ж на момент підписання цього договору між вами не було офіційних домовленостей про допустимість такого документообігу. Тому що договір підписувався не в оригіналі, а за допомогою  використання електронно-цифрового підпису.

Що потрібно прописати в договорі, щоб уникнути подібних ситуацій з недобросовісними контрагентами? Вкажіть, що будь-яка платіжна операція між вами і вашим контрагентом буде доказом укладення договору. І, відповідно, доказом юридичної сили всього листування та обміну всієї документації, яка за цим договором проводиться. Як тільки на ваш розрахунковий рахунок надійдуть кошти від контрагента, він таким чином сам визнає, що договір є дійсний та укладений. І в подальшому не зможе використовувати даний аргумент.

Завантажуйте потрібний договір коли завгодно, де завгодно та для чого завгодно.

Знайти договір!